Keď sa spomenie stres, väčšine z nás napadne psychický stres. Drvivá väčšina ľudí má naozaj stres spojený so zlými vzťahmi, napätou atmosférou či konfliktmi medzi ľuďmi. Lenže stresom je akákoľvek situácia, ktorú myseľ alebo telo človeka vyhodnotí ako ohrozenie. Stresom je každá situácia, ktorá vedie k zvýšenému uvoľňovaniu stresových hormónov.

Stresové hormóny nie sú zlé, lebo zabezpečujú prežitie. Ich úloha je dodať človeku energiu počas kritických situácií. Stresové hormóny sú pre človeka nebezpečné len vtedy, ak sa vyplavujú do tela neustále a udržujú ho v neustálom napätí. Neustále napätie vedie k vyčerpávaniu organizmu a aktivácii zápalov v organizme. Preto je zníženie akéhokoľvek nadmerného stresu, základom prevencie a liečby ochorení.

Ak sa spomenie cukor, možno si vybavíte kockový alebo repný cukor. Ale cukor je akýkoľvek sacharid. Ak má človek stravu bohatú na sacharidy a sacharidy, ktoré telo silne zaťažujú rýchlym cukrom a hormónom inzulín (chlieb, cestoviny, chipsy, sladkosti a podobne) deje sa v tele nasledovné:

Sacharidy sa v procese trávenia rozpadnú na jednoduchý cukor – glukózu. Glukóza je pre telo zdrojom energie. Po vstrebaní glukózy z potravy narastie hladina krvného cukru. Toto zvýšenie hladiny cukru v krvi si vyžiada aby sa uvoľnil inzulín. Inzulín pôsobí ako taxík prevážajúci glukózu do buniek. Keď ju prevezie, hladina krvného cukru klesne.

V závislosti od toho, aké jedlá jeme, ako rýchlo sa sacharidy rozpadnú na jednoduchý cukor, ako rýchlo klesne hladina cukru v krvi, telo sa postupom času ocitne bez energie a hladné resp. unavené. Nadmerný pokles hladiny cukru v krvi má negatívny vplyv na telo. Pokles hladiny cukru v krvi spôsobuje, že telo vyplaví stresový hormón kortizol. Úlohou tohoto stresu je zabezpečiť ďalší cukor. Takto sa chce chrániť telo pred nedostatkom cukru – hypoglykémiou.

Zvýšená hladina kortizolu má pre telo rôzne následky. Okrem iného kortizol ovplyvňuje aj štítnu žľazu a celý hormonálny systém. Zvýšená hladina kortizolu ovplyvňuje množstvo hormónov štítnej žľazy a premenu hormónu štítnej žľazy T4 na T3. Výsledkom je nedostatok hormónu T3. To môže spomaliť metabolizmus, spôsobiť únavu, zvýši sa pocit chladu a pocit nedostatku energie. Spomalí sa trávenie, metabolizmus sacharidov je narušený, nemí sa psychika človeka.

A toto je len časť vplyvov stravy, ktorú drvivá väčšina ľudí považuje za normálnu. Väčšina populácie si na stresovú stravu zvykla a vôbec ju neberie ako ohrozenie. Ak sa stresová strava skombinuje s psychickým stresom, tak choroby a psychické zmeny sú zákonitým vyústením chronického stresu a nedostatku energie v tele. Nedostatok energie v tele je paradoxne spojený s jej nadmerným prísunom.

S prianím pevného zdravia pre Vás pripravil
Andrej Medveď a jeho team
www.andrejmedved.sk, www.weltfit.sk, www.abczdravia.sk
andrej.medved9@gmail.com


Súvisiace články:

– Detoxikácia – robíte ju správne?

 

– Prečo sa ľudom nedarí udržiavať zápaly pod kontrolou?

 

– Strach ako príčina choroby

 


foto: https://pxhere.com/en/photo/1440103


(Prečítané 374 krát, 1 dnes)

Pridaj komentár