Glutatión je látka, ktorá sa prirodzene nachádza v našom tele. Podieľa sa na tvorbe a oprave DNA (genetickej informácie) aj ďalších biomolekúl. Tvorená je z aminokyselín L-cysteín, glycín a L-glutamát. Glutatión je najdôležitejší antioxidant v bunkách. Chráni bunky pred poškodením voľnými radikálmi a peroxidom vodíka (ten tu vzniká metabolizmom). Dôležitý je nielen pri znižovaní oxidačného stresu, ale aj pri udržiavaná redoxnej rovnováhy. Reguluje činnosť enzýmov. Glutatión je dôležitý pre mitochondrie (energetické centrá buniek) a ich makromolekuly (mDNA). V mitochondiách reguluje apoptózu, čo je programovaný zánik takej bunky, ktorá už je nepotrebná.

https://factdr.com

Glutatión je potrebný pre činnosť imunity, boj proti vírusom, tvorbu DNA (genetickej informácie)regeneráciu a funkčnosť vitamínu C a E, tvorbu spermií, činnosť niektorých enzýmov, vylučovanie ortuti z mozgu, apoptózu buniek. Zmierňuje zápal. Je zásobnou látkou pre aminokyselinu cysteín. Glutatión sa podieľa aj na syntéze leukotriénov (leukotrién C4). V červených krvinkách zabezpečuje funkčnosť hemoglobínu na prenášanie kyslíka.

K významným funkciám tohto tripeptidu patrí aj metabolická detoxikácia – detoxikácia ťažkých kovov (ortuť, kadmium), perzistentných organických látok (POPs), toxínov z baktérií a vírusov, látok z metabolizmu, aj detoxikácia alkoholu.

Aj keď je v bunke glutatión prítomný, jeho neaktivita môže byť spôsobená oxidačným stresom napríklad z fajčenia cigariet či smogom, a toxínmi z prostredia. Táto molekula je vyčerpávaná nielen oxidačným stresom, ale aj zápalom či rôznymi liekmi (xenobiotikami). Regenerácia glutatiónu v bunke po oxidačnom strese vyžaduje prítomnosť vitamínov C, B2, B3 a enzýmov.

Kto je ohrozený nedostatkom glutatiónu? Môžete si prečítať tu: http://naturterapy.sk/index.php/component/content/article/11-menu/184-kluc-k-optimalnej-detoxikacii-glutation

Hoci sa glutatión tvorí v tele, je možné cielene ho užívať aj vo výživových doplnkoch. So zníženou hladinou glutatiónu súvisí aj nedostatok vitamínu C. Zistilo sa, že užitím 500 – 1 000 mg vitamínu C/ deň došlo k významnému zlepšeniu hladiny glutatiónu. Študované boli aj účinky omega-3 mastných kyselín na hladinu glutatiónu. Užívanie 4 000 mg/ deň počas 12 týždňov viedlo u seniorov nielen k zlepšeniu stavu depresie, ale aj k zvýšeniu hodnôt glutatiónu. Ďalšie štúdia zistila, že skupina pacientov s Parkinsonovou chorobou, ktorí užívali 1 000 mg omega-3 z ľanového oleja spolu so 400 IU vitamínu E počas 12 týždňov viedlo k zvýšeniu hladiny glutatiónu, zvýšeniu antioxidačnej kapacity, zníženiu zápalových hodnôt a zlepšenie metabolizmu inzulínu.  

Tvorbu glutatiónu v tele môžeme podporiť napríklad pestrecom mariánskym (Silybum marianum) či N-acetylcysteínom (NAC). Zo zeleniny má podobný účinok napríklad brokolica, karfiol, cesnak, cibuľa, orechy, strukoviny, avokádo, špargľa, uhorka, zelená fazuľka, ale tiež ľanové semienka, nepasterizované mlieko či srvátka. Vhodné sú aj citrusy, grep, papája, kurkuma, rozmarín, zelený čaj, ginko.


Mgr. Ľubica Prisenžňáková, PhD.

www.naturterapy.sk, naturterapy@gmail.com, https://www.facebook.com/naturterapy




(Prečítané 135 krát, 1 dnes)

Pridaj komentár